Krédo školy: „Každý je na něco chytrý“
Vyrůstá-li dítě v ovzduší přátelství a jistoty, naučí se být rádo na světě. A právě atmosféra porozumění, jistoty, vstřícnosti a spolupráce je krédem naší mateřské školy. Poskytnout dětem citové zázemí a podmínky k rozvoji, a rodičům záruku, že je o děti dobře postaráno, je cílem naší každodenní práce.
Jsme šestitřídní škola, ale každá třída žije svým vnitřním životem. Učitelky si vedou svoje děti po celou dobu jejich návštěvy, a proto je intenzívní spolupráce s rodiči. Rodiče vtahujeme do všech aktivit a tím se snažíme o co nejužší kontakt s rodinou. Kromě čtyř běžných tříd, kde jsou děti umístěny podle věku a jedna je smíšená, máme dvě speciální třídy, kde je menší počet dětí a program včetně individuálních činností zajišťují speciální pedagogové a logoped.
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu MŠ „Škola hrou“
Podporujeme rozvoj dítěte ve všech oblastech (inteligencích): tělesná, slovní, prostorová a výtvarná, logicko-matematická, hudební, osobnostní, sociálně-komunikační, sociálně-kulturní, přírodovědná.
Roční tematické bloky:
Pro všechny děti připravujeme zájmové a doplňkové aktivity podle jejich věku, zájmu a třídního programu:
V každé třídě probíhají výtvarné, hudební a pohybové činnosti. Podle toho učitelky rozpoznají i případné nadání dítěte. Doplňkovou podporou v každé třídě je logopedie, výuka češtiny a odborné terapie, které nabízíme dětem podle jejich potřeby a vývoje. Zájmové aktivity jsou podle kvalifikace učitelek a zájmu rodičů i dětí např. základy hry na flétnu, seznámení s angličtinou, keramické tvoření, přírodověda, solná jeskyně. Případně další, jak si paní učitelky rozšiřují svou odbornost. Pro předškoláky jsou zařazeny odborné programy příprava na čtení Elkonin a příprava na psaní Maxík.
Tyto aktivity nejsou klasické výběrové kroužky, protože patří do komplexního předškolního vzdělávání. Na kroužky a zájmy se předškolní děti teprve připravují. K tomu jim i rodičům pomáháme naším širokým a přirozeným programem. Děti ve věku do 6 – 7 let se rozvíjejí hrou. Tím, co vidí, zkouší a prožívají. Přemíra podnětů může mít stejný výsledek jako jejich nedostatek. I zábava malé děti vyčerpává, jejich připravenost na řízené aktivity je individuální.
Nezajišťujeme výuku externími lektory – kvalita výuky, bezpečnost, komunikace. Činnosti u nás vedou naše kvalifikované paní učitelky, které děti znají a vědí, co je zajímá, co ve svém předškolním vývoji potřebují, jak správně postupovat. Nabídka se podle tříd může lišit, ale vždy je přiměřená věku dětí, je projednána s rodiči a probíhá v průběhu třídního programu. Rodiče si hradí pouze případné osobní potřeby dětí (pracovní sešity, sportovní převlečení, flétnu atd.). Ostatní materiál a pomůcky včetně práce učitelky jsou v režii školy.
Spolupracujeme s odbornými organizacemi – ZUŠ Hostivař, SK Hostivař, Tenis Duda, CKP Sámova, INNP atd.
Spolupráce s rodiči:
- adaptační program pro nové děti
- možnost účasti rodičů spolu s dítětem při činnostech v MŠ
- možnost individuální konzultace o dítěti
- pravidelné ukázky výchovné práce
- zapojení do plánování programu třídy
Vzdělávání dětí v mateřské škole:
- individuální sledování vývoje
- poradenství k individuálnímu vývoji
- školní speciální pedagog, logoped
- logopedický a pedagogický asistent v každé třídě
- výuka češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem
- třídní vzdělávací programy
- speciální pomůcky, interaktivní tabule, magic box
- výukové prvky na zahradě školy
- environmentální rozvoj a zdravý životní styl
- pohybově stimulační program Smarty support a dětská joga
- sportovní a kulturní akce (soutěže, divadla, akce na zahradě školy)
- tematické třídní výlety
Příprava předškoláků v rámci programu školy:
- vzdělávání formou hry
- možnost testů školní zralosti
- konzultace a beseda s rodiči
- návštěvy okolních ZŠ
- speciální programy – příprava na čtení a psaní (Elkonin, Maxík)
Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťujeme:
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- realizace podpůrných opatření
- možnost individuálního vzdělávacího plánu
- podpora pro vyrovnání vývoje dětí
- vyhledávání a rozvoj nadání dětí
- příprava na čtení a psaní
- konzultace a návštěvy odborníků
Třídní vzdělávací projekty:
např. Malý zahradníček, Hudba kolem nás, Naši mazlíčci, Strom života, Čteme dětem, Z pohádky do pohádky, Cesta kolem světa, Vesmírné putování, Rok s krtkem…
Struktura tříd:
Čtyři běžné třídy jsou většinou věkově homogenní, možné výjimky jsou podle věku aktuálně zapsaných dětí. Snažíme se, aby děti docházely v mateřské škole do stejné třídy, se stejnými kamarády i paní učitelkami. Vytváříme tím přívětivější prostředí, jistotu, kamarádské vazby a kontinuální sledování vývoje před nástupem do školy. Čtvrtý rok docházky se třída doplní novými dětmi k těm, které zůstaly s odkladem školní docházky ve školce.
Program třídy oranžové, modré, zelené a žluté se odvíjí od věku dětí, v případě potřeby se ve třídě pracuje také ve skupinách nebo individuálně:
- děti 3-4leté mají adaptační program
- děti 4-5leté mají rozvíjející program
- děti 5-6leté mají předškolní program
- děti 6-7leté mají předškolní stimulační program
Do dvou speciálních tříd (zřízené podle §16 ŠZ pro děti s kombinovanými a logopedickými vadami) jsou děti rozdělené podle věku, individuálních potřeb a vývoje.
- Fialová třída – děti 3 – 7 leté, adaptační, rozvíjející a indiv.předškolní program, spec.pedagogická péče
- Červená třída – děti 4 – 7 leté, rozvíjející, předškolní a stimulační program, spec.pedagog.péče