Krédo školy: „Každý je na něco chytrý“
Vyrůstá-li dítě v ovzduší přátelství a jistoty, naučí se být rádo na světě. A právě atmosféra porozumění, jistoty, vstřícnosti a spolupráce je krédem naší mateřské školy. Poskytnout dětem citové zázemí a podmínky k rozvoji, a rodičům záruku, že je o děti dobře postaráno, je cílem naší každodenní práce.
Jsme šestitřídní škola, ale každá třída žije svým vnitřním životem. Učitelky si vedou svoje děti po celou dobu jejich návštěvy, a proto je intenzívní spolupráce s rodiči. Rodiče vtahujeme do všech aktivit a tím se snažíme o co nejužší kontakt s rodinou. Kromě čtyř běžných tříd, kde jsou děti umístěny podle věku a jedna je smíšená, máme dvě speciální třídy, kde je menší počet dětí a program včetně individuálních činností zajišťují speciální pedagogové a logoped.
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu MŠ „Škola hrou“
Podporujeme rozvoj dítěte ve všech oblastech (inteligencích): tělesná, slovní, prostorová a výtvarná, logicko-matematická, hudební, osobnostní, sociálně-komunikační, sociálně-kulturní, přírodovědná.
Roční tematické bloky:
Pro všechny děti připravujeme třídní program včetně zájmových a doplňkových aktivit:
V každé třídě probíhají výtvarné, hudební a pohybové činnosti, keramické tvoření, čtení, výlety a akce s rodiči. Průběžné sledování vývoje dítěte pomáhá paní učitelkám rozpoznat případné nadání dítěte nebo jeho vzdělávací a vývojové potřeby v přípravě na základní vzdělávání.
Doplňkovou podporu v každé třídě tvoří individuální speciálně pedagogické preventivní nácviky (logopedie, fyzioterapie, cannisterapie atd.), výuka češtiny a další programy, které nabízíme dětem podle jejich potřeby a vývoje. Individuálně nabízíme nad rámec tříd doplňkové programy pro předškoláky příprava na čtení Elkonin a příprava na psaní Maxík.
Zájmové aktivity jsou nabízeny hlavně předškolákům podle kvalifikace učitelek a zájmu rodičů i dětí např. základy hry na flétnu, seznámení s angličtinou, keramické tvoření atd. Případně další činnosti podle programu tříd, který společně domlouvají učitelky a rodiče (solná jeskyně, poznávací výlety, výukové programy, sportovní akce).
Mateřská škola je školské vzdělávací zařízení, naší prioritou nejsou kružky. Ty zajišťují zájmové organizace např. DDM, Sokol atd.
Děti v předškolním věku se rozvíjejí přirozenou hrou. Tím, co vidí, zkouší a prožívají. Přemíra podnětů může mít stejný výsledek jako jejich nedostatek. I zábava malé děti vyčerpává, jejich připravenost na množství řízených aktivit je individuální a postupně se vyvíjí.
Nezajišťujeme výuku externími lektory – nezaručují nám kvalitu výuky, bezpečnost a funkční komunikaci. Program tříd i zájmové činnosti u nás vedou naše kvalifikované paní učitelky, které děti znají a vědí, co je zajímá, co ve svém předškolním vývoji potřebují, jak správně postupovat. Nabídka se podle tříd může lišit, ale vždy je přiměřená věku a potřebám dětí, je projednána s rodiči a probíhá v rámci třídního programu.
Spolupracujeme s odbornými zařízeními a externími odborníky, probíhají u nás i vzdělávací pilotní programy.
Spolupráce s rodiči:
- adaptační program pro nové děti
- možnost účasti rodičů spolu s dítětem při činnostech v MŠ
- možnost individuální konzultace o dítěti
- pravidelné ukázky výchovné práce
- zapojení do plánování programu třídy
Vzdělávání dětí v mateřské škole:
- individuální sledování vývoje
- poradenství k individuálnímu vývoji
- školní speciální pedagog, logoped
- logopedický a pedagogický asistent v každé třídě
- výuka češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem
- třídní vzdělávací programy
- speciální pomůcky, interaktivní tabule, magic box
- výukové prvky na zahradě školy
- environmentální rozvoj a zdravý životní styl
- pohybově stimulační program Smarty support a dětská joga
- sportovní a kulturní akce (soutěže, divadla, akce na zahradě školy)
- tematické třídní výlety
Příprava předškoláků v rámci programu školy:
- vzdělávání formou hry
- možnost testů školní zralosti
- konzultace a beseda s rodiči
- návštěvy okolních ZŠ
- speciální programy – příprava na čtení a psaní (Elkonin, Maxík)
Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťujeme:
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
- realizace podpůrných opatření
- možnost individuálního vzdělávacího plánu
- podpora pro vyrovnání vývoje dětí
- vyhledávání a rozvoj nadání dětí
- příprava na čtení a psaní
- konzultace a návštěvy odborníků
Třídní vzdělávací projekty:
např. Malý zahradníček, Hudba kolem nás, Naši mazlíčci, Strom života, Čteme dětem, Z pohádky do pohádky, Cesta kolem světa, Vesmírné putování, Rok s krtkem…
Struktura tříd:
Čtyři běžné třídy jsou většinou věkově homogenní, možné výjimky jsou podle věku aktuálně zapsaných dětí. Snažíme se, aby děti docházely v mateřské škole do stejné třídy, se stejnými kamarády i paní učitelkami. Vytváříme tím přívětivější prostředí, jistotu, kamarádské vazby a kontinuální sledování vývoje před nástupem do školy. Čtvrtý rok docházky se třída doplní novými dětmi k těm, které zůstaly s odkladem školní docházky ve školce.
Program třídy oranžové, modré, zelené a žluté se odvíjí od věku dětí, v případě potřeby se ve třídě pracuje také ve skupinách nebo individuálně:
- děti 3-4leté mají adaptační program
- děti 4-5leté mají rozvíjející program
- děti 5-6leté mají předškolní program
- děti 6-7leté mají předškolní stimulační program
Do dvou speciálních tříd (zřízené podle §16 ŠZ pro děti s kombinovanými a logopedickými vadami) jsou děti rozdělené podle věku, individuálních potřeb a vývoje.
- Fialová třída – děti 3 – 7 leté, adaptační, rozvíjející a indiv.předškolní program, spec.pedagogická péče
- Červená třída – děti 4 – 7 leté, rozvíjející, předškolní a stimulační program, spec.pedagog.péče