Koncepce školy

Krédo školy: „Každý je na něco chytrý“

Vyrůstá-li dítě v ovzduší přátelství a jistoty, naučí se být rádo na světě. A právě atmosféra porozumění, jistoty, vstřícnosti a spolupráce je krédem naší mateřské školy. Poskytnout dětem citové zázemí a podmínky k rozvoji, a rodičům záruku, že je o děti dobře postaráno, je cílem naší každodenní práce.

Jsme šestitřídní škola, ale každá třída žije svým vnitřním životem. Učitelky si vedou svoje děti po celou dobu jejich návštěvy, a proto je intenzívní spolupráce s rodiči. Rodiče vtahujeme do všech aktivit a tím se snažíme o co nejužší kontakt s rodinou. Kromě čtyř běžných tříd, kde jsou děti umístěny podle věku a jedna je smíšená, máme dvě speciální třídy, kde je menší počet dětí a program včetně individuálních činností zajišťují speciální pedagogové a logoped.

Pracujeme podle školního vzdělávacího programu MŠ „Škola hrou“

Podporujeme rozvoj dítěte ve všech oblastech (inteligencích): tělesná, slovní, prostorová a výtvarná, logicko-matematická, hudební, osobnostní, sociálně-komunikační, sociálně-kulturní, přírodovědná.

Roční tematické bloky:

Pro všechny děti připravujeme zájmové a doplňkové aktivity podle jejich věku, zájmu a třídního programu:

V každé třídě probíhají výtvarné, hudební a pohybové činnosti. Podle toho učitelky rozpoznají i případné nadání dítěte. Doplňkovou podporou v každé třídě je logopedie, výuka češtiny a odborné terapie, které nabízíme dětem podle jejich potřeby a vývoje. Zájmové aktivity jsou podle kvalifikace učitelek a zájmu rodičů i dětí např. základy hry na flétnu, seznámení s angličtinou, keramické tvoření, přírodověda, solná jeskyně. Případně další, jak si paní učitelky rozšiřují svou odbornost. Pro předškoláky jsou zařazeny odborné programy příprava na čtení Elkonin a příprava na psaní Maxík.

Tyto aktivity nejsou klasické výběrové kroužky, protože patří do komplexního předškolního vzdělávání. Na kroužky a zájmy se předškolní děti teprve připravují. K tomu jim i rodičům pomáháme naším širokým a přirozeným programem. Děti ve věku do 6 – 7 let se rozvíjejí hrou. Tím, co vidí, zkouší a prožívají. Přemíra podnětů může mít stejný výsledek jako jejich nedostatek. I zábava malé děti vyčerpává, jejich připravenost na řízené aktivity je individuální.

Nezajišťujeme výuku externími lektory – kvalita výuky, bezpečnost, komunikace. Činnosti u nás vedou naše kvalifikované paní učitelky, které děti znají a vědí, co je zajímá, co ve svém předškolním vývoji potřebují, jak správně postupovat. Nabídka se podle tříd může lišit, ale vždy je přiměřená věku dětí, je projednána s rodiči a probíhá v průběhu třídního programu. Rodiče si hradí pouze případné osobní potřeby dětí (pracovní sešity, sportovní převlečení, flétnu atd.). Ostatní materiál a pomůcky včetně práce učitelky jsou v režii školy.

Spolupracujeme s odbornými organizacemi – ZUŠ Hostivař, SK Hostivař, Tenis Duda, CKP Sámova, INNP atd.

Spolupráce s rodiči:

  • adaptační program pro nové děti
  • možnost účasti rodičů spolu s dítětem při činnostech v MŠ
  • možnost individuální konzultace o dítěti
  • pravidelné ukázky výchovné práce
  • zapojení do plánování programu třídy

Vzdělávání dětí v mateřské škole:

  • individuální sledování vývoje
  • poradenství k individuálnímu vývoji
  • školní speciální pedagog, logoped
  • logopedický a pedagogický asistent v každé třídě
  • výuka češtiny pro děti s odlišným mateřským jazykem
  • třídní vzdělávací programy
  • speciální pomůcky, interaktivní tabule, magic box
  • výukové prvky na zahradě školy
  • environmentální rozvoj a zdravý životní styl
  • pohybově stimulační program Smarty support a dětská joga
  • sportovní a kulturní akce (soutěže, divadla, akce na zahradě školy)
  • tematické třídní výlety

Příprava předškoláků v rámci programu školy:

  • vzdělávání formou hry
  • možnost testů školní zralosti
  • konzultace a beseda s rodiči
  • návštěvy okolních ZŠ
  • speciální programy – příprava na čtení a psaní (Elkonin, Maxík)

Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťujeme:

  • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními
  • realizace podpůrných opatření
  • možnost individuálního vzdělávacího plánu
  • podpora pro vyrovnání vývoje dětí
  • vyhledávání a rozvoj nadání dětí
  • příprava na čtení a psaní
  • konzultace a návštěvy odborníků

Třídní vzdělávací projekty:

např. Malý zahradníček, Hudba kolem nás, Naši mazlíčci, Strom života, Čteme dětem, Z pohádky do pohádky, Cesta kolem světa, Vesmírné putování, Rok s krtkem…

Struktura tříd:

Čtyři běžné třídy jsou věkově homogenní, možné výjimky podle věku zapsaných dětí. Děti docházejí v mateřské škole do stejné třídy, se stejnými kamarády i paní učitelkami. Vytváříme tím přívětivější prostředí, jistotu, kamarádské vazby a kontinuální sledování vývoje před nástupem do školy. Čtvrtý rok docházky se třída jen doplní novými dětmi k těm, které zůstaly s odkladem školní docházky ve školce.

Program třídy oranžové, modré, zelené a žluté se odvíjí od věku dětí, v případě potřeby se ve třídě pracuje také ve skupinách nebo individuálně:

  • děti 4-5leté mají rozvíjející program
  • děti 5-6leté mají předškolní program
  • děti 3-4leté mají adaptační program
  • děti 3-7leté mají předškolní a stimulační program

Dvě speciální třídy (zřízené podle §16 ŠZ pro děti s kombinovanými a logopedickými vadami) jsou rozdělené podle věku a vývoje dětí. Děti z menší třídy (fialová) většinou přecházejí do větší třídy (červená).

  • Fialová třída – děti 3 – 6 leté, adaptační a rozvíjející program, spec.pedagogická péče
  • Červená třída – děti 5 – 7 leté, předškolní a stimulační program, spec.pedagog.péče